Naast het programma in alle groepen is er een rode draad in de school te herkennen. Die is in de inrichting van de school te zien, in afspraken die gemaakt zijn en in de doorgaande lijn van het onderwijsaanbod. We vinden dit als team heel belangrijk, want we weten dat dit veel rust creëert die als basis geldt om zo optimaal mogelijk te kunnen leren.
Een aantal punten waarin de rode draad op de Liduina terug te vinden is:
-De inrichting van de groepen is op elkaar afgestemd. Leerlingen zitten in groepjes te werken. Aan de wanden hangen zoveel mogelijk middelen die gerelateerd zijn aan het onderwijsaanbod. Ook zijn andere middelen afgestemd op elkaar. Zo hangen in alle groepen een analoge en een digitale klok en gebruiken de leerlingen bordje 'bezet-vrij' om zonder te vragen naar de toilet te kunnen gaan.
-We hebben één schoolregel: Samen zorgen we voor onszelf, elkaar en de omgeving.
-Alle groepen werken met een rooster. In groep 8 wordt dit afgebouwd en staat het rooster in de agenda van de leerlingen. Zowel in groep 7 als groep 8 wordt gewerkt met een agenda.
-Instructie wordt gegeven middels het instructiemodel EDI (Expliciete Directe Instructie) in groep 1 t/m 8.
-We werken geïntegreerd en thematisch in alle groepen (groep 4 start in november 2024). Voor de groepen 1 en 2 worden de thema's zelf ontwikkeld en uitgewerkt met daaraan gekoppeld de kerndoelen en de SLO-doelen. In groep 3 wordt met Lijn 3 gewerkt in vanaf groep 4 wordt met Wetenswaardig gewerkt. In Wetenswaardig zijn de vakken Nederlandse taal (niet grammatica en spelling), begrijpend lezen, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, techniek en burgerschap geïntegreerd. In elke groep zijn er zes thema's.
-De sociaal emotionele ontwikkeling vinden we heel belangrijk. De leerlingen doen kennis op en maken zich vaardigheden eigen. Dit mede in het kader van burgerschap. We gebruiken hiervoor de methode Kwink als basis. Ook in de methode Wetenswaardig (groep 4 t/m 8) zit burgerschap verweven in thema's.